Cultura populara continua sa ramana însa si pe mai departe principalul domeniu prin care Maramuresul se afirma în peisajul civilizaţiei si culturii noastre etnice.

Vitalitatea ei remarcabila înca în mediile populare, vigoarea si originalitatea ei care, toate la un loc, explica nu numai puternicele ecouri ce le are în celelalte ţinuturi romanesti si larga audienţa de care se bucura în randul celorlalte straturi sociale de la noi ci si aprecierile elogioase la adresa ei rostite în afara hotarelor ţarii, constituie trasaturi de capetenie ale personalitaţii culturii populare maramuresene contemporane.

La randul lor, trasaturile acestea vin sa-i defineasca pe însisi creatorii si protagonistii acestei culturi. Caci mai mult decat în cazul altor ţinuturi de la noi, locuitorii de pe vaile Izei si Viseului, ale Tisei, Marei si Cosaului au stiut sa îmbine modul de viata tradiţional cu confortul propriu civilizaţiei de tip urban, au stiut sa subordoneze într-o mai mare masura propriei tradiţii progresul tehnic si în general cuceririle civilizaţiei moderne. Fie ca este vorba de elemente împrumutate din afara zonei, fie de elemente provenite din mediul urban, asimilarea lor efectiva, în adancime, le confera o nota de naturaleţe rar întalnita în creaţia altor zone ale ţarii.

Participa la festivalele populare maramuresene. Cazeaza-te la una din multele Pensiuni Maramures pentru o experienta autentica populara.

Întalnim înca în viaţa satelor maramuresene de astazi numeroase elemente de cultura arhaica, evocatoare ale unor vremuri de mult apuse. E suficient sa amintim organizarea vieţii pastorale, a stanei, iar în domeniul folclorului, interpretarea specifica a strigaturii, jocul tropotit ori unele obiceiuri de la nastere si de la nunta, care mai pastreaza ceva din naivitatea, dar si din puritatea rituala a începuturilor.

Alaturi de acestea apar în satele maramuresene de astazi si multe elemente culturale de provenienţa urbana, surprinzator de moderne. Arhitectura populara si interiorul caselor ţaranesti, portul si deosebitele sectoare ale creaţiei folclorice ofera suficiente marturii.

Procesul de evoluţie este foarte viu asadar si în cultura populara maramureseana de astazi, dar, mai mult decat în alte zone ale ţarii, evoluţia este aici mai organica, ritmul ei rasfrangandu-se mai unitar în toate compartimentele vieţii satesti.

Un asemenea fenomen nu poate avea loc decat în comunitaţi cu o tradiţie îndelungata, ale carei structuri fundamentale sunt înca active.
O puternica constiinţa de sine, nascuta poate din constiinţa propriului trecut istoric si totodata a temeiniciei propriei existenţe, cladita pe randuieli venite de demult, explica sentimentul de mandrie ce-l caracterizeaza pe ţaranul maramuresean, sentiment care razbate nu numai în conduita sa din viaţa de toate zilele si în ocazii sarbatoresti, în raport cu membrii colectivitaţii în care traieste si cu cei ai altor comunitaţi, ci si în creaţia sa folclorica. Aici, în acest sentiment de mandrie din sfera ocupaţiilor tradiţionale, spre exemplu, vor constitui nu numai surse indispensabile de informaţie, ci si lecturi utile crearii unei atmosfere adecvate studiului culturii populare tradiţionale.